onsdag den 16. maj 2012

Om at arbejde med Thomas Teglgaard

”Hvordan er han?”
”Er han ikke ret speciel?”
”Uhh, som du mænger dig...”



Dette er nogle af de kommentarer jeg har fået, da folk hørte, at jeg var i gang med et projekt sammen med Thomas Teglgaard.
 Men hvordan er han? Ja, jeg tror aldrig helt, at jeg kan gennemskue den mand. Men på en måde er han, som jeg ventede: Uforudsigelig. Da jeg for måneder tilbage mailede til Thomas for at høre, om jeg måtte lave et portrætprogram med ham i forbindelse med min hovedopgave som multimediedesigner, fik jeg en mail tilbage, hvor han uden for kontekst udbasunerede sin frustration over et eller andet computersystem, der var ved at gøre ham sindssyg. Jeg fik en remse i bedste tegneseriestil med tegn og ting og sager, og det eneste, der manglede for at være en komplet kraftudtalelse var, at det blev indrammet af en talebobbel – så ville den være der.
    Den første telefonsamtale var lige så ukonventionel. ”Jeg har glemt at tage min medicin, så jeg kan slet ikke koncentrere mig. Hvis du ringer præcis om et minut, så er jeg ude at løbe, og så kan jeg bedre koncentrere mig - så kan du bare ringe - præcis dér.”
Thomas ved åbenbart nøjagtig, hvor lang tid det tager, at gøre sig klar, komme i løbeskoene og være klar til at modtage opkald.
    Thomas Teglgaard har gang i mange ting. Skøre, skæve og skægge ting har det med at stille sig ved hans side som trofaste følgesvende – der sker altid noget omkring Thomas. Hvis man ikke vidste bedre, så skulle man tro, at han er verdensmester i multitasking. Men det mener Thomas ikke. “Jeg har bare mit helt eget system til hvordan jeg gør tingene.” Det er ikke urealistisk at fange Thomas i at komponere musik, snakke telefon, spise slik og cykle på samme tid. (Ret mig Thomas, hvis jeg er helt galt på den.)
    Det kan være udfordrende at arbejde sammen med ham. Hvis han har sat sig noget for, så er det svært at ændre på – det vedkender han også. Vi har bestemt ikke været enige om stilen i det videomateriale, vi har lavet, men det er der heller ikke nogen grund til at lægge skjul på. Men hvad der er endnu mere vigtigt at nævne er, at han kan få mig op i de høje gear. En af grundene til det tror jeg er, at han er utrolig uformel. I selskab med Thomas opgiver jeg at være pæn og overdreven taktisk i hvordan jeg tager mig ud. Han siger tingene som de er, og det borer en syleskarp pil igennem mine filtre som fx. påtaget fromhed, overdreven høflighed og tillært kameleonisme.
    Jeg er spændt på, hvor projektet fører os hen, men Thomas er cool, kompromisløs, kaotisk og knivsikker på, at projektet med Doktor Tegl og 'Fed i en fart' holder fedt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar